Moottoripyörän ketjun ja rattaiden vaihto
Kirjoittaja:
Motonet-tiimi
Julkaistu: 28.3.2023.
(Päivitetty 11.4.2023)
Ketjujen ja rattaiden vaihto moottoripyöriin on yleensä kohtalaisen helppo huoltotoimenpide. Ennen työn aloittamista varmista, että sinulla on tarvittavat osat, työkalut ja tarvikkeet.
Seuraavat osat ja tarvikkeet ovat välttämättömiä:
Pyörääsi sopivat ketjut ja rattaat - löydät ne helposti varaosahaulla
Hylsysarja ja momenttiavain
Lenkkiavaimia
Mutterinväännin
Ketjun katkaisu- ja niittaustyökalu
Laakerirasvaa ja ruuvilukitetta tarvittaessa
Huoltopukki, mikäli pyörässä ei ole keskiseisontatukea
Ketjujen ja rattaiden tyypillinen vaihtoväli säännöllisellä huollolla on o-renkaattomilla ketjuilla noin 5 000-10 000 km ja x-rengasketjuilla noin 20 000-30 000 km.
Ketjun ja rattaiden vaihdon tarvetta pystyy ennakoimaan rattaiden kunnosta. Mikäli hampaat alkavat olemaan taipuneita, on ketjut ja rattaat syytä vaihtaa. Venynyt ketju aiheuttaa myös nykivää ajokäyttäytymistä, minkä huomaa varsinkin hitailla nopeuksilla. Toistuva ketjun kiristystarve ennakoi myös ketjunvaihdon tarpeesta.
Muista vaihtaa aina ketju ja rattaat yhtä aikaa, sillä uusi ketju ja kuluneet rattaat taikka uudet rattaat ja vanha ketju eivät ole pitkäikäinen vaihtoehto. Mikäli vaihdat samalla toisiovedon välityssuhdetta esim. isompi takaratas, niin huomioi, että vakiopituinen ketju ei välttämättä riitä.
Alla olevat ohjeet pätevät Suzuki GSX1400 -pyörään, huomaa että mallikohtaisia rakenteellisia eroja on. Ketjun jumittuneet lenkit kertovat vaihdon tarpeesta.
Ohjeet ketjujen ja rattaiden vaihtoon
Irrota ensin eturattaan kotelo...
...ja sen jälkeen kytkimen työsylinteri.
Irrota nopeusmittarin anturi.
Löysää eturattaan mutteri, käytä tarvittaessa mutterinväännintä.
Löysää takarattaan mutterit: pyydä kaveria käyttämään takajarrua, näin takapyörä pysyy paikoillaan.
Aseta ketjun katkaisutyökalu paikoilleen siten, että se on 90 asteen kulmassa ketjuun nähden ja katkaisupää on ketjutapin keskellä.
Tarkista oikeat asetukset työkalun käyttöohjeesta. D.I.D-työkalussa asento A on ketjun katkaisua varten.
Katkaise vanha ketju sopivia lenkkiavaimia käyttäen.
Yhdistä uusi ja vanha ketju tilapäisesti nippusiteellä ja ”vedä” uusi ketju paikoilleen vanhan avulla.
Vedä uusi ketju niin pitkälle, että molemmat päät ovat takarattaan puolivälissä, näin ketjulukon asentaminen on helpompaa.
Laita runsaasti rasvaa ketjuholkkeihin, rasva sisältyy yleensä ketju- pakkaukseen.
Rasvaa uusi ketjulukko huolellisesti.
Rasvaa myös ketjulukkoon tulevat x-renkaat.
Asenna ketjulukko paikoilleen, laita yhdet x-renkaat lukon tappeihin.
Laita loput x-renkaat ketjulukon tappeihin.
Asenna ketjulukon sivulevy paikoilleen niittaustyökalulla.
Käännä työkalun tuurna toisinpäin ja laita siihen sivulevyn pidike, asetus edelleen A-asennossa.
Kiristä pulttia, kunnes tunnet selvän vastuksen. Älä kiristä liikaa, ettei ketjulukko jää liian tiukalle.
Tarkista että ketjulukon sivulevy on suorassa ja ettei liitos ole jäykkä.
Seuraavaksi tarkista työkalun oikea asetus: D.I.D-työkalussa asento B on niittaamista varten.
Niittaa ketjulukon päät käyttäen lenkkiavaimia. Tarkista, että työkalun niittauspää on ketjutapin
keskellä ja työkalu on 90 asteen kulmassa ketjuun nähden. Kiristä pulttia, kunnes tunnet selvän vastuksen. Älä kiristä liikaa.
Tarkista niittauksen kireys käyttämällä työkalun niittaustuurnaa. Mikäli tuurna koskettaa sivulevyyn, on niittaus valmis. Mikäli ei, on niittausta jatkettava. Muista niitata molemmat ketjutapin päät. Tarkista vielä lopuksi, että liitos ei ole jäykkä.
Irrota taka-akselin mutteri, vedä taka-akseli ulos ja irrota takapyörä.
Akselia saattaa joutua naputtamaan vasaralla. Pidä välissä esim. puukalikkaa, ettei akseli vaurioidu.
Irrota vanha eturatas.
Asenna uusi eturatas ja laita kierrelukitetta vetoakselin kierteisiin tarvittaessa.
Irrota vanha takaratas.
Tarkista vetopakan laakerin kunto.
Tarkista vetopakan vaimennuskumien sekä takapyörän laakerien kunto.
Puhdista vetopakan ja takarattaan vastinpinta.
Rasvaa taka-akseli.
Asenna uusi takaratas takapyörään, jonka jälkeen asenna takapyörä.
Tarkista ketjun kireys ja säädä tarvittaessa, kiristä taka-akselin mutteri käyttäen momenttiavainta valmistajan ilmoittamaan momenttiin.
Kiristä eturattaan mutteri valmistajan ilmoittamaan momenttiin. Pyydä kaveria käyttämään takajarrua, jotta pystyt kiristämään mutterin.
Asenna nopeusmittarin anturi, tämän jälkeen asenna kytkimen työsylinteri sekä eturattaan kotelo.
Kiristä takarattaan kiinnitysmutterit. Tarkista ketjun kireys ja säädä tarvittaessa.